Що таке «Халяль»?

Слово «халяль» (від арабського «al-halal» – «дозволене») – термін позначає насамперед, безпеку, чистоту, користь для здоров’я людини, відсутність в продуктах харчування шкідливих консервантів і добавок. У мусульманському побуті під назвою «халяль» зазвичай розуміють м’ясо тварин, вживання якого не порушує ісламські харчові заборони, а також відповідає вимогам терміну придатності і зберігання, бо продукція ретельно контролюється відповідним халяль – комітетом.

Ісламські закони харчування засновані на Корані, виведені з книг Хадіс, що оповідають про вчинки і висловах пророка Мухаммеда (Мир йому і благословення) і отримані за допомогою екстраполяції і висновків з текстів Корану і Хадіс, зроблених мусульманськими юристами.

Сертифікація «Халяль»

Чому саме «Халяль» продукти корисні і безпечні для здоров’я? Обраний для забою тварина або птах повинні бути здоровими. Вони забиваються з дотриманням певного ритуалу: над твариною або птахом читається молитва, після чого його потрібно вбити швидко і найменш болісно, ​​шляхом моментального перерізання шийних артерій дуже гострим ножем, в агонії серце тварини ще працює і жене кров по судинах, а судини шиї вже перерізані ; таким чином, ще працює серцевий мотор допомагає вигнати більшість крові з м’яса, поки тварина ще живе. Більш того, на відміну від м’яса отриманого звичайним шляхом, при дотриманні умов «халяль” не дозволяється вимочування і посол туш. Для того щоб інгредієнти тваринного походження, наприклад, емульгатори, жир і ферменти, були визнані «халяль,” вони повинні бути отримані від тварин, забитих за мусульманським законом. Зовсім інша ситуація на сучасних «Не халяльних» забійні, де перед самим забоєм, в кров тварини, серце якого поки ще працює, додається консервує речовина типу формаліну – тобто тканинної консервант – чистий для організму отруту, від якого тварина померла б і без забою. Також не секрет те, що в зазвичай забитому м’ясі гормони, антибіотики і т.д. У чому сенс вигнання крові? Суть полягає в тому, що кров – це самий швидко псується елемент тіла, в якому, витікаючи з тваринного, міститися небезпечні бактерії і токсини, тому кров з туші повинна бути спущена максимально швидко, тим більше, що такий спосіб забою позбавляє тварина або птицю від зайвих мук, забезпечуючи, в результаті, м’ясо кращої якості. Що стосується того, що заборонено вживати в їжу, а також і всього забороненого, то Аллах Всемогутній роз’яснив нам причину заборон, сказавши: «Він велить одобряемое і забороняє засуджує, робить дозволеним благе і забороняє погане». «Халяль» продукція користується попитом, обсяги її споживання зростають, і цим природно, намагаються скористатися недобросовісні виробники. Якщо для покупців – немусульман продукти за стандартом «халяль» – це питання якості, то для віруючих людей це цілий комплекс насамперед релігійних і етичних, а вже потім – гастрономічних вимог. Для вирішення цієї проблеми мусульманське суспільство розробило чіткі критерії до продукції «халяль», і інститути, які здійснюють сертифікацію продукції та контроль за її відповідністю цим стандартом.
Останнім часом все більше людей, вступаючи в торгово-економічні, фінансові відносини або користуючись різними послугами, цікавляться відповідністю об’єкта споживання стандартам «халяль». Світовий ринок продуктів, відповідних правил «халяль», оцінюється в 500 млрд. Доларів на рік, а число потенційних споживачів може досягати 1,5 млрд. Чоловік – саме стільки мешканців Землі сповідують Іслам. Проходив сертифікацію «халяль» виробники в основному планують експортувати свою продукцію. Однак не забувають і про перспективи розвитку вітчизняного ринку споживання «халяль» сектора, адже в Україні проживають близько 2 мільйонів мусульман, які також мають потребу в «халяль» їжі. Українські виробники останнім часом все частіше спрямовують амбіції в цьому напрямку і прагнуть поборотися за цю нішу світового ринку. Крім того, великий потенціал «халяль» сектора має і Європа: вже зараз експерти оцінюють оборот європейського ринку «халяль» продуктів приблизно в 66 млрд. Доларів, а в наступне десятиліття, як очікують, він збільшиться ще на 20-25%. Мусульманське населення «старого світу» становить за різними оцінками від 51,2 до 52 млн. Чоловік, що, з урахуванням постійного його зростання, робить цю нішу дуже привабливою для інвесторів. Європейці, які не визнають Іслам, бачать в сертифікації «халяль» додатковий знак якості, де на кожному етапі виробництва ведеться чіткий контроль. З цієї причини, вони на прилавках магазинів шукають продукцію саме з емблемою «халяль».
Ми згадували, що базові вимоги до продукції, яка відповідає стандарту халяль, містяться в “Codex Alimentarius”. Однак що це за організація, і які її цілі? Міжнародна торгівля харчовими продуктами існує тисячі років, проте до недавнього часу харчові продукти продавалися і споживалися, в основному, в тому ж регіоні, де були зроблені. Ситуація змінилася в ХХ столітті, в якому, завдяки досягненням науки і розширенню можливостей зберігання швидкопсувних продуктів значно зріс обсяг харчової продукції, виробленої на експорт. Сьогодні, як ніколи раніше, величезні партії харчових продуктів в широкому асортименті подорожують по світу. Кодекс Аліментаріус розробляє міжнародні стандарти на харчові продукти, керівництва та інструкції, які регулюють безпеку і якість харчових продуктів, що надходять на світовий ринок, а також забезпечують дотримання умов «справедливої ​​торгівлі». Споживачі можуть бути впевнені в якості та безпеки продуктів, які вони купують, а імпортери можуть бути впевнені в тому, що харчові продукти, замовлені ними, будуть відповідати своїм специфікаціям.
Для виправлення невідповідностей, усунення непорозумінь і вирішення спірних питань ТОВ «Центр Сертифікації «Халяль Глобал Юкрейн» розробив порядок розгляду скарг та апеляцій, згідно котрому: Апеляція – це запит представника об’єкта оцінки відповідності до органу з оцінки відповідності або в орган по акредитації про перегляд рішення, прийнятого цим органом щодо даного об’єкта. Скарга, на відміну від апеляції, э виразом незадоволеності діяльністю органу з оцінки відповідності або органу з акредитації з боку будь-якої особи або організації. Згідно з Порядком розгляду скарг і апеляцій, Заявником може виступати будь-яка організація, особа-учасник процесу сертифікації або особа, зацікавлена в результатах сертифікації, право якої на її думку порушено. Апеляції і скарги, що надходять від заявників та інших сторін можливі в разі: – порушення встановленого порядку проведення робіт; – недотримання експертами з сертифікації вимог, що пред’являються до експертів; – невиконання робіт у встановлені терміни; – допущення помилок при оформленні документів; – та інші. При виникненні спірних питань у разі незгоди заявника з результатами оцінки відповідності або інспекційного контролю, відбором проб, проведенням випробувань випробувальною лабораторією, рішенням про відмову в проведенні сертифікації продукції заявник має право не пізніше 15 робочих днів з дня позначених дій направити в Орган з Сертифікації скаргу, претензію, апеляцію. Апеляція/скарга подається в письмовій формі і підписується заявником; може надсилатися поштою або вручається особисто. Апеляція/скарга повинна містити: – відомості про заявника, який подав апеляцію чи скаргу; – найменування та адресу (для юридичних осіб); – прізвище, ім’я, по батькові, паспортні дані, адреса (для фізичних осіб); – вимоги заявника і підстави, за якими він вважає рішення, прийняте органом по сертифікації, неправильним. Апеляція/скарга реєструється в Органі Сертифікації та підтвердження направляється на розгляд керівнику. Директор протягом трьох днів призначає: – комісію або відповідального для розгляду скарги, що надійшла; – комісію для вирішення питання по апеляції. При розгляді претензій необхідно строго дотримуватися принципів об’єктивності процесу управління претензіями: – відкритість – широкодоступний і зрозумілий для залучених осіб процес управління претензіями; – неупередженість – відсутність упередження і тиску при взаємодії з тими, хто пред’являє претензію; – конфіденційність – для усунення ситуацій, в яких замовник уникає оформлення претензій з побоювання, що розкриття подробиць претензії може привести до незручності або дискримінації по відношенню до нього; – доступність – доступ подавця претензії до інформації, виявленої в результаті роботи з претензією. У разі обґрунтованості надійсланої претензії відповідальний виконавець розробляє і контролює виконання коригувальних і запобіжних дій, із зазначенням конкретних термінів. При цьому розроблені коригувальні та запобіжні дії повинні усунути причину появи претензії і виключити можливість їх повторної появи. Що стосується необгрунтованості надісланої претензії готується офіційна відповідь з доказами правильності дій ТОВ «Центр Сертифікації «Халяль Глобал Юкрейн», при цьому наводяться посилання на нормативні документи. Попередня відповідь повинна бути відправлена заявнику в письмовому вигляді не пізніше, ніж через 10 календарних днів після дати реєстрації скарги із зазначенням: – інформації про її отримання Органом Сертифікації; – реєстраційного номера; – терміну розгляду скарги. Рішення за скаргою оформляється в двох примірниках, протягом 30 календарних днів. Рішення за скаргою повинне містити: – при повному або частковому задоволенні скарги – термін і спосіб її задоволення; – при повноій або частковій відмові в задоволенні скарги – причини відмови з посиланням на відповідні законодавчі акти, нормативні документи і докази, що обгрунтовують відмову; – перелік документів, що підтверджують обгрунтованість рішення. При незгоді з прийнятим рішенням, заявник має право оскаржити його, подавши апеляцію в ОС, згідно з порядком розгляду апеляцій або звернутися до вищих інстанцій. Для виявлення і запобігання причин надходження скарг/апеляцій в Органі Сертифікації систематично проводяться: аналіз скарг і апеляцій, що надійшли раніше; аналіз коригувальних та запобіжних дій; періодичні перевірки нормативних документів; внутрішні аудити; навчання персоналу; перевірка документів, що видаються за результатами виконаних робіт; заходи щодо вдосконалення СМК за результатами аналізу.